Widząc tytuł pomyślisz, że pomyliłam dziedzinę, o której chcę pisać. Zaraz zobaczysz, że nic  bardziej mylnego.

Zastanów się przez chwilę jak bardzo Twoje życie i jego jakość zależą
od Twojego zdrowia, od stanu Twojego układu odpornościowego. Zastanawiałeś się już nad tym kiedyś? Bez względu na to czy to robiłeś
czy nie Twój układ immunologiczny cały czas wpływa na Twoje zdrowie. Oczywistym dla Ciebie jest, że jeśli jest w dobrym stanie, nie łapiesz większości choróbsk, a jak się przypląta jakieś przeziębienie to szybko stajesz na nogi. Natomiast jeśli Twoja odporność jest osłabiona, co więcej, jeśli o nią nie dbałeś łapiesz każdy katar i trzy czwarte roku toniesz
w chusteczkach i lekach.

Poczucie własnej wartości jest układem odpornościowym Twojej świadomości i cały czas wpływa na Twoje życie.
Nie ma tu znaczenia czy kiedykolwiek się nad nim zastanawiałeś, czy mu się przyglądałeś i pracowałeś nad nim. Ono cały czas wpływa na Twoje życie. Dla jednych to dobra informacja, dla innych niekoniecznie.  Jeśli należysz do tych drugich spokojnie, w każdym momencie życia można zacząć pracę nad zdrowym poczuciem własnej wartości. Nie jest to może tak łatwe jak codzienne zażywanie witamin, ale tak pierwsze, jak i drugie wymaga wypracowania nawyku.
Tak jak dobre zdrowie pozwala Ci się rozwijać i w pełni funkcjonować, tak Twoja samoocena pozwala Ci w pełni korzystać
z Twoich możliwości, stawiać czoła wyzwaniom i rozwijać się. Nie oznacza to, że nigdy nie zachorujesz tzn. nie doświadczysz trudności, gorszego dnia, chwilowego załamania, ale szybciej sobie z nim poradzisz.

W ostatnich wpisach (Poznaj swoje poczucie własnej wartości cz.I, cz.II i cz.III) przedstawiłam Ci zestaw typowych zachowań dla osoby z zafałszowanym i prawdziwym poczuciem własnej wartości – czytałeś? (Jeśli nie, zajrzyj koniecznie.)

Spojrzyj na nie jeszcze raz z perspektywy, o której piszę dziś.

Zauważysz, że:
– część z nich to naturalna konsekwencja złego/dobrego stanu Twojego poczucia własnej wartości (tak jak częste przeziębienie to konsekwencja obniżonej odporności) np. lęk przed popełnianiem błędów i przyznawaniem się do nich;
– pozostałe to przejawy obrony – tak jak układ immunologiczny wytwarza przeciwciała wobec wirusów, tak zafałszowana samoocena „broni się” np. unikasz odpowiedzialności (żeby nie zostać wyśmianym, poniżonym), starasz się być perfekcyjny (żeby nie usłyszeć, że nie jesteś dość dobry), jesteś arogancki i zbyt pewny siebie (żeby nikt nie dostrzegł Twojej słabości).

Przeczytaj jeszcze raz tabele z typowymi zachowaniami i zastanów się, które z tych pasujących do Ciebie są konsekwencją stanu Twojego poczucia własnej wartości, a którymi „bronisz się”. (Przypominam, że znajdziesz je tu, tu i tu).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *